Hírek
Magyarország versenyképessége a közép-kelet-európai szektorban
Írta: Visontai Luca, az Edutus Egyetem volt hallgatója
Megjelent a 2020. augusztusi Acta Periodica 20. kötetében (ISSN: 2063-501X) az Edutus Egyetem kiadásában a 192-203. oldalon. DOI 10.47273/AP.2020.20.192-203
ABSZTRAKT
A rendszerváltást követően a külföldi beruházások és a nyitott gazdasággá válás kelet és nyugat határán jelentősen átformálta a gazdasági folyamatokat a kelet-közép-európai térségben. Az SSC-jellegű vállalkozások és a mai szolgáltató központok kezdetleges formái az 1990-es évek elején jelentek meg Európa-szerte, így Magyarországon is. A kezdetben alacsony hozzáadott értékkel bíró, egyszerű feladatokat ellátó vállalkozások később a hatásköröket és tevékenységeket kiterjesztve többfókuszú vállalkozásokká fejlődtek, így már nem csak Shared Service Centerek, de üzleti folyamatokat szolgáltató Business Process Outsourcing vállalatok és globális üzleti szolgáltatót, azaz Global Business Centerek is működnek.
A tudatosan átszervezett struktúrára alapozó vállalkozások működésének elméleti és munkaerőpiaci hátterét nemzetközi tanulmányok segítségével vizsgáltam, mely vizsgálat során a legfőbb kérdések a 21. századi technológiai változásokra és a telephely-átszervezésre gyakorolt általános hatására irányulnak, illetve arra, milyen adottságokkal rendelkezik a befektetői szempontból ideális célország.
A hazai SSC szektor vizsgálatánál a hazai szolgáltatóközpontok jelenlegi számát és fejlettségét, valamint az ország előnyeit és hátrányait vettem figyelembe a visegrádi országokhoz, mint versenytársakéhoz mérten.
ABSTRACT
The political revolution and the multinational companies’ entry in the European market restructured the conception of economic culture since it made it possible to work together globally. At an early stage, Shared Service Centers provided low added-value operations and as the organizations started to grow and develop, the added-value also has changed the same way. Advanced service centers offer higher added-valued services and mostly operate in more countries at once, sharing the main functions between the mother company and the subsidiaries. In our days we can recognize Business Process Outsourcing and Global Business Centers beside Shared Service Centers.
The main purpose of this paper is to recognize both the size and maturity of the Hungarian SSC sector. I compared Hungary’s current competitiveness, its advantages, and its disadvantages to the Visegrád Group, as primary opponents. By the same token, I studied the common terms of the given areas where SSCs were based, which by Poland, the Czech Republic, Slovakia, and Hungary are positioned in the recent years as high ranked destinations.