Hírek
Logisztikai technológiák oktatása gyakorlati képzés keretében
A Logisztikai technológiák tantárgy keretében nagy figyelmet fordítunk a gyakorlatias oktatásra. Sajnos az elmúlt időben a Covid19 járvány erre kevés lehetőséget adott. Ebben a szemeszterben Dr. Réger Béla szakirányfelelős és Dr. Lányi Márton adjunktus vezetésével a gyakorlatban ismerkedtek a hallgatók a logisztikai láncban alkalmazott technológiákkal.
Első szakmai nap a Kuehne Nagel Pátyon található logisztikai központjában került levezetésre.
Első részben előadás keretein belül megismertek a raktározás fajtáival, raktározási folyamatokkal illetve a komissiózással. Megismerték, hogy a termékeket hogyan helyezik el, az állvány rendszereken miket helyeznek alulra, szemmagasságra illetve fölülire. Az előadás után a gyakorlatban is megnézhették, hogy működik ez az egész rendszer folyamata A -tól Z –ig. A Kuehne Nagel-nél 2 féle állványrendszert alkalmaznak a szűkfolyosós sorost illetve normál folyosós soros állványzat, átlagosan 10 méter magasak, valamint egy 3 emeletes gallériás részleg minden emeleten egy rozsdamentes polcrendszer van kiépítve a kisebb termékeknek, amikből kevés van és fölösleges lenne raklapra tenni. Miután megtörtént a raktározás egy esetleges megrendelés után elkezdenek komissiózni. Van, aki a ki gyűjtésért, másik a csomagolásért felelős. Miután a megrendelés után a komissiózók szétválogatják a megrendelt termékeket a csomagoló asztalokhoz viszik, melyeknél egy raklapra készítik össze a megrendelt termékeket egy raklap méretű dobozba. Nagyon fontos itt, hogy úgy „légózzák” össze a termékeket a dobozba hogy lehetőleg ne maradjon üres hely hiszen nem akarnak levegőt szállítani. Egy raklap tömege maximum 700kg lehet.
A második szakmai nap Környén az Transintertop nemzetközi közúti fuvarozó cégnél került levezetésre. A cég nagyon nagy közúti flottával rendelkezik. 155 db vontató, 185 db pótkocsi áll rendelkezésre a nemzetközi és a hazai fuvarozáshoz. Nagyon fontos a hallgatóknak, hogy rakodásszervezés szempontjából technológiai ismeretekkel rendelkezzenek.
Kamion nyergesvontatón szállítható áruk tömege összesen 24 tonna amelyben összesen 34 db szabvány raklap helyezhető el. Egy átlagos pótkocsi 2,4 méter széles 13,6 méter hosszú 2,8 méter magas, igy elvileg mintegy 91m³ áru szállítható, de a gyakorlatban rakodásszervezés szempontjából nem jellemző a 100%-s kihasználás ezért 90 m3 térfogattal számolunk. Rakodástervezés szempontjából a nyergespótkocsi tengelyterhelhetősége nagyon fontos tényező, ezért a rakodóteret 4 db un. fakokra osztják egynek a hossza 3,4 méter. Egy fakk terhelhetősége maximum 5 tonna lehet. Az első és a második fakkban maximum 15,5 tonna helyezhető el, az utolsó két fakkban 12,5 tonna, de összeségében maximum 24 tonna áru szállítható.
A következő szakmai terepfoglalkozás Csepelen a METRANS nemzetközi konténer szállítmányozó cégnél került levezetésre.
A szakmai programról az egyik hallgatónk így nyilatkozott: „A hétfői szakmai nap alkalmából egy igazan különleges helyre látogattunk el, mégpedig a METRANS-hoz. Eddig még sosem hallottam erről a Csepel iparterületén található vállalatról, ezért fogalmam sem volt, hogy mire számítsak, ezért is lepődtem meg annyira mikor odaértem, várakozásaimat jócskán felülmúlta a Metrans mérete. Rengetek konténer, sok-sok precíziós gépezet és profi logisztika. igy tudnám a Metrans-t jellemezni.”
A METRANS csoport több éve Európa egyik piacvezető vállalata az intermodális szállítmányozásban. Saját korszerű konténerterminálok hálózatával rendelkezik, szolgáltatásaival immár tíz európai országban áll növekvő számú ügyfelei rendelkezésére. Stratégiai célkitűzése az európai kikötőkön keresztül a globális konténerforgalom megszervezése a Közép-Kelet európai országokba. A cégcsoportunk kizárólag konténeres szállításokat végez, un. shuttle rendszerben, lecsatolások, hozzácsatolások nélküli zárt rendszerben. A konténereket vasúton a Csepel szigetről kiindulva érik el a fővonalakat, amelyek 80%-a villamosított, így a teherkocsik vontatása nagyrészt CO2 mentes.
Dr. Réger Béla