Már elérhetőek államilag támogatott helyek nem csak mesterképzéseken, hanem nappali tagozatos, alapképzési szakokon is!

Hírek

Jöjjön már újra, Kedves Vendég! – egy panzió Újra tervezése

Írta: Dr. Kandikó József

Olvasási idő: kb. 5 perc

Bizonyára lesz még vendég, akit becsábítanak a SZOBA KIADÓ vagy ZIMMER FREI táblák, de egy panzió még csak elfogadható mértékű kihasználtságát is – hacsak nem különösen nagy átmenő forgalmat lebonyolító országút mellett található – egész biztos, hogy nem az így betérő vendégek adják. Az üdülő, a pihenő, nyaraló helyeken pedig már régebben felismerték a jobb szállásadók, hogy nem ez a vendégcsalogatás eredményes módszere: internetes portálokon (nem csak a saját honlapon!), közösségi médiában, turizmus-szervező vállalkozások bevonásával ajánlják magukat már jó ideje. A koronavírus alatti hosszú zárva tartási időszak után – ami miatt szinte minden korábbi rendelést is lemondtak –, elengedhetetlen lesz a panzió jó hírnevének feltámasztása, megerősítése és a vendégkör újra építése. Ezt célszerű egy arculat- és programfrissítéssel egybekötni, azzal kezdeni. Nem feltételen új névre, megváltoztatott (akár frissített) külcsíni vagy grafikai megjelenésre gondolok, hanem a vendégtoborzás és vendéglátás filozófiájának és gyakorlatának jelentős átformálására.

A megújításhoz, újra indításhoz természetesen fejlesztésre van szükség. Ez azonban véletlenül sem az extenzív, bővítő jellegű fejlesztés legyen, nem több szobát, ágyat kell kínálni – mert minden bizonnyal jelentős mértékben csökkenni fog a turisták, a vendégéjszakák száma –, hanem más módon van többre szükség. Szinte minden stratégiai ajánlásban szerepel a marketing-guru Philip Kotler azon javaslata, hogy nyerni „a vevőigények túlteljesítésével, a többletszolgáltatások nyújtásával” lehet. Ez akár a termékekre, akár a szolgáltatásokra igaz, de különösen fontos a turisztikai piacon. Ezzel egyidejűleg megvalósulhatnak a régóta emlegetett fejlesztési igényeknek – az új irányzatoknak: fenntarthatóság, zöldgazdaság, digitalizálás, hatékonyság – megfelelő várakozások.

Mi lehet akkor az a többlet, amit egy szállásadó nyújthat? Meglátásom szerint a vendég teljes KIKAPCSOLÓDÁSÁT és PIHENÉSÉT. Vegye át a vendég egész ott tartózkodásának időszakára vonatkozó szervezési, adatgyűjtési fáradozásának terheit. Kínálja tálcán a környék összes elérhető érdekességét, és azt is, hogy megszervezi a gondtalan (nem feltétlen a saját autóval való) odajutást. Gondoskodjon, hogy ott ne kelljen sokat várakoznia, sorban állnia, és a helyszínen is szeretettel és érdeklődéssel VÁRJÁK a vendéget. Ez csak akkor fog sikerülni, ha a szállásadó (a panzió, hotel) kiépített kapcsolati hálóval és részletes, pontos, megbízható információkkal rendelkezik a bejárható térség összes lehetséges ajánlatáról, legyen az sportos vagy elegáns, kihívó vagy átlagos, élvezeteket vagy tudást tápláló, stb.

Ezt a bonyolult feladatot egy felkészült, tehetséges programszervező tudja jól megoldani, aki ezeket a lehetőségeket feltárja, az együttműködő kapcsolatokat kiépíti és ápolja, majd a vendégekre, igényekre, időpontokra lebontva, az időjárást is figyelembe véve napi szinten kell konkretizálja. Ő állítja össze az egyéni program-ajánlatokat: tájékoztatókkal, látnivalókkal, előkészítéssel, belépő intézéssel, a távolságok leküzdését segítő fuvarozókkal (kisbusz, hintó, autó, szán, kerékpár, szekér, stb.) Célszerű a napi programokhoz a vendég igényeinek megfelelő étkezési ajánlatot is adni. Egyik oldalról tehát nagyon sok ismeret kell az elérhető turisztikai és gasztronómiai lehetőségekről, másrészt tudni kell előzetesen információkat szerezni a potenciális vendégről, érdeklődésükről, vágyaikról és lehetőségeikről. A programszervezőnek nem kell főállású alkalmazottnak lennie, de mobilis, kommunikatív személy legyen, aki akár több vendéglátótól kapott megbízásokkal, esetleg jutalékos szerződésekkel működtetett vállalkozó is lehet. Jellegzetesen fiatalos, nagy részben digitális ezközökkel szervezehető, ha úgy tetszik „Start-up” vállalkozás is lehet. A szakmában már vannak ilyenek, és „desztináció menedzsernek” hívják.

Napjaink utazója már nem a nap-víz-semmittevés (evés-ivás és szórakozás) bűvöletében él, hanem a megismerés, az új ismeretek és tapasztalatok, a mesélni való érdekességek gyűjtése hajtja. Hogy „villogni” tudjon vele (fényképezze, szelfizze, kommentálja, stb.). Ha ebben akarunk segíteni neki, akkor viszont személyre szabott ajánlatokat kell tudnunk összeállítani a részükre. Azt az információ-gyűjtési rendszert, amely révén a vendég (akár csak potenciális vendég) értékrendjét, elképzeléseit és lehetőségeit megismeri a programszervező, ki kell alakítani és beépíteni a foglalási rendszerbe, ami komoly piackutatási és kommunikációs ismereteket és képességeket igényel.

Az egyéni programajánlatok elkészítésének lehetőségét természetesen a saját ajánlati munkánkban célszerű felhasználni. Ehhez egy vendéglői étlaphoz hasonló, vonzó ajánlati lapot kell már a honlapon, az első kapcsolatfelvételnél bemutatni. Talán nem kell teljesen részletezni, de figyelemfelkeltő lehet, ha egy hagyományos étlap szerkezetéhez hasonló elemekből állítjuk össze az ajánlatot. Példaként egy ötlet, amit az adott helyszínre konkrétan a helyileg elérhető „alapanyagokból” önállóan, a panzió, vagy a térség „séfjének” (a programszervezőnek) kell összeállítania:

    PROGRAM AJÁNLATOK

„Előételek” A térséget bemutató rövid vendégfogadó PR film a településről, térségről a hallban lévő TV készüléken, vagy a hotel belső rendszerén a szobai készülékén
„Levesek” „Étvágygerjesztő” első délutáni, esti ajánlatok. A hosszú utazás után sokan igénylik, de legyen nagyon „laktató.”
„Főételek”

 

Természetből készült fogások (hajóút, hegycsúcsok, liftek, natúrparkok, stb.)

Történelmi fogások (várlátogatás, múzeum, csatatér, emlékmű, stb.)

Építészeti fogások (kastély, torony, templom, híd, szobor, új építészet, stb.)

Sportos fogások (kirándulás, síelés, úszás, mérkőzéslátogatás, stb.)

Kulturális fogások (városnézés, múzeum, hangverseny, opera, színház, stb.)

Szórakoztató fogások (zene, tánc, népművészeti program, stb.)

„A séf ajánlata” A térség speciális programjai, koncertek, bajnokságok, egyedi kapcsolatok szervezett látogatása, borkóstoló, stb.
„Helyi ízek” Térségi folklór és/vagy gasztronómiai sajátosságok, programok, vásár, (ősi mesterségek, faluház, skanzen, stb.)
„Kímélő ételek Wellness, masszázs, pihentető könnyű séta (rosszabb időre külön ajánlat)

Vacsora a panzióban

„Desszertek” Esti programajánlatok, kulturális, folklór, zene, tánc, stb.
„Naponta változó menü” Az időjáráshoz, egyedi lehetőségek szerint, egyszerűbb ajánlatok, lehetőségek

Jó étvágyat!

Az újra tervezés ideje már elkezdődött: ne késlekedjen, találja meg egyedi megoldásait!

Mérlegelje lehetőségeit! Képzelje el és jellemezze az új vevőkörét! Gondolkodjon új, szolgáltatásbővítő és személyesítő ajánlati palettáján! Legyen egy pár jó üzenete, válasszon alkalmas és hatékony kommunikációs csatornákat!

Oldalunk cookie-kat („sütiket”) használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat.
További információ itt.
Elfogadom


Hallgatói felület Oktatói felület

Duális képzések

A duális képzési forma olyan, a felsőoktatás és a gazdasági szereplők együttműködésével megvalósuló speciális gyakorlatorientált felsőoktatási képzés, melynek során a hallgatók már képzési idejük alatt közvetlenül megismerhetik a munka világát, részesévé válhatnak a munkafolyamatoknak, valamint a hagyományos képzésekhez képest jóval több időt tölthetnek a szakmai kompetenciák gyakorlásával.

Bővebben