Hírek
HERAUSFORDERUNGEN DER UNGARISCHEN BERUFSBILDUNG
ANNA MAJOROSI PhD (Unabhängiges Berufsbildungszentrum Budapest – Leiterin, Kodolányi-János-Universität – Professorin)
ANNA PERES PhD (Unabhängiges Berufsbildungszentrum Budapest -Bildungsreferentin, Edutus-Universität- Professorin)
Megjelent a 2023. májusi ACTA PERIODICA 27. kötetében (ISSN 2063-501X) az Edutus Egyetem kiadásában a 4-13. oldalon.
ABSZTAKT
A magyar szakképzés újratervezése már az 1990-es évektől égetően szükséges lett volna, de a 2019-es szakképzési törvény megjelenéséig a szakképzési környezetben a folyamatos korrekciók dacára lényegi változások nem történtek mégsem. Mindazonáltal aligha érdemes a szakképzésben az ezredforduló körül és azt követően történt állandó változások értelméről vagy hiábavalóságáról beszélni, mert a korabeli reformok legtöbb eleme úgy tűnt el nyomtalanul, hogy csak a leginkább elszánt szakértők vitatkoznak róluk olykor a tábortűz körül.
Cikkünkben a magyar szakképzés jelen helyzetének félig szubjektív SWOT-elemzését igyekszünk elvégezni, hogy számot vethessünk a 2019 óta többször módosított szakképzési törvény hatálybalépését követő első három évről. Ha az erősségekről, gyengeségekről, akadályokról és lehetőségekről van szó, akkor a látható oktatáspolitikai jelenségekből indulunk ki, hogy aztán az intézmények, a pedagógusok és a tanulók álláspontjáról is számot vethessünk.
Kulcsszavak: szakképzés, 2019-es szakképzési törvény, SWOT-elemzés, mérleg, oktatáspolitika
ABSTAKT
Die Neugestaltung der ungarischen Berufsbildung hätte ab den 90-er Jahren brennend nötig gewesen sein müssen, aber bis zum Berufsbildungsgesetz von 2019 gab es konstante, aber keine essenziellen Veränderungen in der Berufsbildungslandschaft. Es lohnt sich kaum, über die Sinnhaftigkeit oder Sinnlosigkeit der ständigen Veränderungen in der Berufsbildung um die Jahrtausendwende und danach zu diskutieren, denn die meisten damaligen Elemente der Reformen verschwanden so spurlos, dass über die welche nur Hartgesottene am Lagerfeuer diskutieren.
In unserem Beitrag versuchen wir eine halbwegs subjektive SWOT-Analyse der ungarischen Berufsbildungslandschaft zu machen aufzuzeigen, um nach den ersten drei Jahren nach der in Krafttretens des Berufsbildungsgesetzes, das seit 2019 mehrmals modifiziert wurde, eine Bilanz zu ziehen. Bei den Stärken, Schwächen, Hindernissen und Möglichkeiten gehen wir von den sichtbaren bildungspolitischen Erscheinungen aus, dann sehen wir uns die Positionen der Institutionen, der Unterrichtenden und der Lernenden an.
Schlüsselwörter: Berufsbildung, Berufsbildungsgesetz von 2019, SWOT-Analyse, Bilanz, Bildungspolitik
ABSTRACT
The redesign of Hungarian VET was a burning necessity since the 1990s, but until the Vocational Education Act of 2019 there were constant but non-essential changes in the VET landscape. It is hardly worth discussing the sense or futility of the constant changes in vocational training around the turn of the millennium and afterwards, because most of the elements of the reforms of the time disappeared so completely that only hardened people discuss them around the campfire.
In our article we try to do a somewhat subjective SWOT analysis of the Hungarian VET landscape in order to take stock after the first three years after the VET Act came into force, which has been modified several times since 2019. When it comes to strengths, weaknesses, obstacles and opportunities, we start from the visible educational policy phenomena, then we look at the positions of the institutions, the teachers and the learners.
Keywords: VET, VET-Act 2019, SWOT-analysis, balance sheet, education policy