Hírek
A hagyományos, kézműves, helyi vagy eredeti élelmiszerterméket előállító vállalkozások piaci és marketing sajátosságai – egy Dél-Dunántúli hentesáru kisvállalkozás példáján
Írta: Dr. Vörös Mihály László, Professor Emeritus; Egyed Szilárd, tanársegéd
Megjelent a 2020. augusztusi Acta Periodica 20. kötetében (ISSN: 2063-501X) az Edutus Egyetem kiadásában a 150-167. oldalon. DOI 10.47273/AP.2020.20.150-167
ABSZTRAKT
A helyi, rövid élelmiszerláncok témakörében végzett kutatások tanúsága szerint a hazai élelmiszerfogyasztók között növekszik az a réteg, amely egyre fontosabbnak tartja a minőségi jellemzők között a termékek hagyományos előállításmódját, származását, de emellett a termelővel való közvetlen kapcsolatot is. A hazai élelmiszerpiacon tehát egyre nagyobb a létjogosultsága a hagyományos, tájjellegű valamint a helyben termelt vagy feldolgozott kézműves termékeknek. A régióban előállított élelmiszerek különleges minősége, termelési hagyományai, a gasztronómiai kultúra szervesen hozzátartoznak az adott régió identitását megtestesítő és megőrzését elősegítő jellemzőkhöz. A termelők, fogyasztók és régióban élők érdekeit egyaránt szolgálja az élelmiszerek eredet-megjelölésének ésvédelmének szabályozása az EU-ban, melynek hazai alkalmazását a Hagyományok-Ízek-Régiók (HÍR) gyűjteménye és védjegye alapozza meg. Az adatbázisban szereplő termékek fontos részei az Európai identitásnak és a hazai nemzeti-kulturális örökségnek egyaránt. A tanulmány egy tágabb körű vizsgálat részeként, néhány kiválasztott nemzetközi és hazai szakirodalom megállapításaira valamint egy Dél-Dunántúli hentesáru kisvállalkozás helyzetéről készített esettanulmányra építve körvonalazza a hagyományos, vagy eredeti élelmiszer terméket előállító vállalkozások piaci és marketing sajátosságait.
Kulcsszavak: helyi élelmiszerláncok, hagyományos, kézműves, eredeti élelmiszer termékek, Hagyományok-Ízek-Régiók (HÍR) gyűjtemény,EU élelmiszer megjelölés és védjegy, réspiaci KKV marketing, gasztronómiai turizmus.
ABSTRACT
Recent research studies on local food chains certified that there is a growing food consumer segment which considers the traditional way of food processing and food origin among the quality characteristics of the products more and more important, moreover their direct contact and relationship with producers as well. The relevance of presence and availability of the traditional and area food products locally produced and artisan food as well has been increasing in the domestic market. The specific quality of food produced and processed in a region, together with its production traditions and gastronomy culture are organically belonging to the characteristics of the region which are creating and maintaining its identity. The regulation of designation and protection of food origin in EU is serving the best interest of producers, consumers and all people living in the region. Its utilization in Hungary is based on the Traditions – Tastes – Regions (HÍR) collection and its HÍR brand. The traditional and area food products involved in HÍR data base form relevant part of European and Hungarian identity and cultural heritage as well. The recent study, as part of a wider research work by utilizing selected international and domestic literature research results and a case study on operation of a small scale meat processing enterprise in South-Danube Region outlines the market and marketing management characteristics of small scale meat processing enterprises involved in producing traditional or origin food products.
Keywords: local food chains, traditional, artisan, original food products, Traditions – Tastes – Regions (HÍR) collection, designation and protection of food origin in EU, SME’s niche marketing, gastronomy tourism