Hírek
A COVID-19 járvány hatásai az elektromos autók lítium-ion akkumulátorait gyártó komáromi SK Battery Hungary Kft. esetében
Írta: Dr. Peredy Zoltán, intézetvezető; Venczel Márk, doktorandusz
Megjelent a 2020. augusztusi Acta Periodica 20. kötetében (ISSN: 2063-501X) az Edutus Egyetem kiadásában a 85-105. oldalon. DOI 10.47273/AP.2020.20.85-105
ABSZTRAKT
A COVID-19 járvány a hagyományos belsőégésű motorral (ICE) felszerelt autókat gyártó járműipari szegmenst jelentősen visszavetette, felerősítve a kontinenseken átívelő, koncentrált, hosszúra nyúlt termelési láncok problémáit. Ugyanakkor – amint látni fogjuk a tanulmányban – az elektromos hajtásláncú járműveket (EV) és ezek erőforrásait, a lítium-ionos akkumulátorokat (LIB) gyártó szegmensre nem gyakorolt szignifikáns hatást a koronavírus járvány. Ezen okok elemzése és megértése alapvető lehet Magyarország és ezen belül Komárom-Esztergom megye (KEM) számára, amelynek gazdaságában egyik húzóágazatként jelentős súllyal szerepel a járműipar, ahol a régió egyetlen felsőoktatási intézménye, a tatabányai székhelyű Edutus Egyetem is működik, kulcsszereplőként a megye számára szükséges magasan képzett munkaerő biztosításában, és a helyi kis-és középvállalati (KKV) szektor versenyképességének növelésében.
Az esettanulmányban bemutatott, LIB gyártó komáromi SK Battery Hungary (SK BH) üzleti folyamataira a járvány nem gyakorolt hatást, a felfutóban lévő gyártó kapacitások kiépítése zavartalanul folytatódott. Ennek okai az EV iránti kereslet jövőbeli felfutása mellett a dél-koreai céges kultúrában keresendő, amely mindig is törekedett a külföldtől való függetlenedésre. Ez megnyilvánul a saját beszállítói láncának rövidítésében és optimalizálásában (a szintén Komárom-Esztergom megyébe betelepült dél-koreai beszállítókkal és alvállalkozókkal dolgoztatás), amely sikeresnek bizonyulhat a későbbiekben is, csökkentve a járvány hatásainak való kitettséget.
A koronavírustól függetlenül az utóbbi időben elindult egy alkalmazkodási folyamat a magyar cégek körében is, amelyek szintén igyekeznek újra pozícionálni a termelésüket, újra gondolva a munkaerő-kapacitást, a termelési láncstruktúrát, és a készletezési politikát. Ebben segíthet a fenti példa végig gondolása is.
Kulcsszavak: COVID-19, EV, LIB, SK Battery Hungary, rövidített és optimalizált beszállítói láncok
ABSTRACT
The COVID-19 epidemic had negative impact on the automotive segment that manufactures cars with conventional internal combustion engines (ICE), exacerbating the problems of concentrated, lengthy production chains across continents. However, the segment producing electric powertrain vehicles (EV) and their resources, lithium-ion batteries (LIB), was not significantly affected by the coronavirus pandemic as you can see in this study. The analysis and understanding of these reasons beyond this trend can be essential for Hungary including Komárom-Esztergom county (KEM) as well, where the automotive industry is one of the strategic sector in the regional economy. The private HEI, the Edutus University located also here in its HQ in Tatabánya that should play pivotal role increasing the competitiveness of the local SME sector and provide the well-educated and skilled labour workforce for the local companies.
In this case study, the example of South Korean global chaebol, the SK Innovation owned SK Battery Hungary (SK BH) is presented, which located in Komárom Industrial Park and its business operation processes had not been influenced by the COVID-19, since the production and the enlargement of the capacities managed to continue uninterrupted. The reasons can be found in the South Korean corporate culture, which has always strived to be independent from abroad. This reflecting in shortening and optimization of its own supply chain (working with South Korean suppliers and subcontractors also settled in Komárom-Esztergom county), which may prove successful strategy in the future, reducing exposure to the effects of the epidemic.
Independently from the coronavirus pandemic, an adjustment process has recently started among Hungarian companies, aiming to reposition their production, rethinking their workforce capacity, supply chain structure and inventory policy. Taking into consideration the above example can contribute to a successful implementation of these efforts into practice.
Keywords: COVID-19, EV, LIB, SK Battery Hungary, shortened and optimised supply chains