Hírek
AZ OKTATÁSI MINŐSÉG ÚJ HULLÁMA
AZ OKTATÁSI MINŐSÉG ÚJ HULLÁMA
THE HUNGARIAN EDUCATIONAL SYSTEM AS REFLECTED IN QUALITY ASSURANCE
Írta: MAJOROSI ANNA PhD (Budapesti Független Vizsgaközpon- vizsgaközpont-vezető, Kodolányi János Egyetem – főiskolai tanár), PERES ANNA PhD (Budapesti Független Vizsgaközpont -képzési szakreferens, Edutus Egyetem- PhD főiskolai tanár
Megjelent a 2022. augusztusi ACTA PERIODICA 25. kötetében (ISSN 2063-501X) az Edutus Egyetem kiadásában a 43-53. oldalon. DOI 10.47273/AP.2022.25.43-53
ABSZTAKT
A 21. században az iskolai minőségbiztosítás meghatározó és megkerülhetetlen elemmé vált már Magyarországon is. Az elmúlt 22 évben több hullámban határozta meg az iskolák életét a minőségbiztosítás, így érdemes megvizsgálni, hogy a megváltozott ISO-szabályok milyen mértékben és hogyan támogathatják az iskolai minőségbiztosítást.
Tanulmányunkban felvázoljuk, hogy az iparból átvett szabványok nem adaptálhatóak az oktatási környezetre, mivel nem képesek megfelelően leírni a szakmai szempontokat (párbeszéd, tanulási folyamatok professzionális irányítása). Noha a szabványok iskolai bevezetésének következményei nem egyszerűen kiszámíthatók, az oktatáspolitika mégis a minőségirányítás hatékonyságában hisz. Az új ISO 2015-ös szabvány változásai nyomán az iskolai minőségbiztosításnak főképpen az iskolafejlesztésre, mintsem a minőségirányítási szabályozás formalitásaira kellene koncentrálnia. A minőségirányítási rendszerek iskolai bevezetését megelőzően az oktatáspolitikai döntéshozóknak érdemes volna ezeket a saját intézményeikben (minisztérium, fenntartó) előírni, kidolgozni és konzekvensen ezek szerint működni, hogy mérlegelhessék az előnyeiket és a hátrányaikat, illetve egyáltalában ténylegesen tudatában legyenek annak, hogy mit is várnak el a köznevelési és szakképző intézményektől.
Kulcsszavak: ISO 2015, új minőségirányítási kritériumok, iskolafejlesztés, szakképzés, minőségi intézkedések
ABSTRACT
Quality assurance has become a defining and unavoidable element of schooling. It turns out to be interesting to examine to what extent and how the changed ISO rules support quality management in educational institutions. In our study, we outline that the norms that have been adopted from industry cannot be transferred to the educational environment because they cannot adequately describe the technical aspects (dialogue, professional management of learning processes). Although the consequences of introducing the standards into schools are unclear, educational policy believes in the efficiency of quality management. Following the changes to the new ISO 2015 standards, school quality assurance should rather focus on school development and not on the formalities of quality management regulation. Before decision-makers in education policy introduce quality management systems in schools, it would be worthwhile to prescribe and examine them in their own institutions (ministry, sponsors) in order to weigh up their advantages and disadvantages.
Keywords: ISO 2015, new aspects in quality management, school development, VET, quality measures