Már elérhetőek államilag támogatott helyek nem csak mesterképzéseken, hanem nappali tagozatos, alapképzési szakokon is!

Szolgáltatásaink

Passzív ház és szolár közlekedés

2014. november 28-án az Edutus Főiskola, a KEOP-6.2.0/B/11-2011-0054 kódszámú projekt gondozója, Tatabányán átadta a projekt keretében megvalósított alternatív és megújuló energiafelhasználást bemutató passzívházat.

Az épület alapfunkciója szerint megújuló és alternatív energiafelhasználási lehetőségeket bemutató épület (szigetelt falak és nyílászáról, összehangolt árnyékolástechnológia, LED világítás, épület déli tájolása, hővisszanyerős szellőztető berendezések, napelemek, síkcsöves, síklemezes és vákumcsöves napkollektorok, talajszondás (geotermikus) hőszivattyú, levegő-víz hőszívattyú, pellet kazán mint biomassza fűtési lehetőség). A beépített technológiák kiválóan illeszthetők be egy eleve nagyon alacsony energia felhasználású, passzívház kialakítású épületbe, amely így lehetőséget biztosít a Műszaki menedzser szakon a Létesítménygazdálkodási menedzser (Facility Manager) képzésen belüli energetikai, fenntarthatósági elemek (zöldgazdaság, körforgásos gazdaság, energiahatékonysági és megújuló energia témakörök összekapcsolásának) bemutatására, oktatására is. Emellett fontos szerepet tölt be a társadalmi szemléletformálásban (látogatások szervezése, bemutatók tartása az érdeklődők részére – iskolák, közintézmények, cégek).

A MARIANN programcsomag több szoftvert foglal magába, melyek segítségével megvalósítható a passzívház teljes monitorozása, a mért adatok web-es felületen való megjelenítése és különböző napkollektorok minősítése. A napkollektorok minősítése elsősorban azok pillanatnyi illetve adott időtartamra vett energiahozama alapján készíthető el. A rendszer jelenleg ~63 fizikai jellemzőt mér (fejlesztés alatt) közvetlenül ezen felül további 29 jellemzőt olvas ki a meteorológiai állomásból 1 másodperces mintavételi idővel.

Egy különlegesség: a szolármobilis Napcsiga jármű

A Passzívház oktatási és kutatási programjai keretében 2017-ben egy egyedülálló, szigetüzemű (hálózatfüggetlen) napenergiával működő jármű prototípust fejlesztettek ki és teszteltek az oktatók és mérnökhallgatóik a fenntarthatóság megvalósíthatóságának, a megújuló erőforrások hatékony felhasználásának és a környezet megváltoztatásának bemutatására. A „Napcsiga” névre keresztelt jármű. csak azt az áramot használja fel, amit a beépített napelemek megtermelnek.

A jármű egy elektromos tricikli, amely kínai gyártmány, a Zhengzhou Lianke Machinery Manufacture Co., Ltd. LK 1500 típusú terméke. Az egy kilowattos hajtómotorral szerelt, ólom-sav-akkumulátoros jármű végsebessége a gyakorlatban kb. 25 km/h, hatótávolsága a beszerelt akkumulátorok mennyiségétől függ. A tricikli karosszériára került felszerelésre három darab napelem tábla.

A napelemes jármű tervezése során több szempontot is figyelembe kellett venni:
A rendelkezésre álló napenergia mennyisége. A napelemek hatásfokát tekintve három napelemtől néhány száz watt várható. Ha a napelemeket a jármű felületére szerelik fel, akkor ez a teljesítmény vezetés közben is hasznosul. Álló helyzetben a napelemek töltik az akkumulátorokat.
A jármű felülete. A triciklire 5 négyzetméternyi napelemet lehetett felszerelni. Ugyanakkor zárt fülkéje van, ami a magyarországi időjárás miatt elengedhetetlen. A hátsó csomagtér a napelemek ellenére is a megszokott módon használható, minden ajtó nyitható. A 2 LE-s jármű elektromos fogyasztása mindössze néhány száz watt, ami megfelel az akkumulátor kapacitásának (3-4 kWh) és a napelem átlagos napi töltésének (0,5-1,2 kWh).

A napelemek tájolása. Csak akkor biztosítanák a maximális teljesítményt, ha merőlegesek lennének a beérkező napsugarakra, és tiszta az ég. Ezek a feltételek egy járműben nem teljesíthetők. A napsugárzást felhő, árnyék, eső vagy sötétedés csökkenti. A napelemek azonban a jármű különböző felületeire vannak felszerelve, hogy legalább az egyik mindig kedvező pozícióban álljon a Nap felé. Ezenkívül parkoláskor a jobb oldali napelem felnyitható a napenergia-gyűjtés optimalizálása érdekében. Ez akár 70%-kal növeli a töltési teljesítményt, egy speciális “gyorstöltőként”.

Oldalunk cookie-kat („sütiket”) használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat.
További információ itt.
Elfogadom


Hallgatói felület Oktatói felület

Duális képzések

A duális képzési forma olyan, a felsőoktatás és a gazdasági szereplők együttműködésével megvalósuló speciális gyakorlatorientált felsőoktatási képzés, melynek során a hallgatók már képzési idejük alatt közvetlenül megismerhetik a munka világát, részesévé válhatnak a munkafolyamatoknak, valamint a hagyományos képzésekhez képest jóval több időt tölthetnek a szakmai kompetenciák gyakorlásával.

Bővebben