Hírek
RPA az SSC szektorban
Írta: Dr. Juhász Krisztina, főiskolai tanár
Megjelent a 2021. márciusi Acta Periodica 22. kötetében (ISSN: 2063-501X) az Edutus Egyetem kiadásában a 33-43. oldalon. DOI 10.47273/AP.2021.22.33-43
ABSZTRAKT
A technológiai fejlődéssel az élő munkát kiváltó alkalmazások, megoldások egyre elterjedtebbé válnak nemcsak az iparban, hanem a szolgáltatások területén is. A cikk a nemzetközi szolgáltató központokra (SSC-k) fókuszálva elemzi a robotizált folyamatautomatizálás (RPA) által kínálkozó lehetőségeket és azok munkaerőpiaci hatásait. Az elemzés tágabb nemzetközi környezetből indul, de elsődleges célja a magyar szektor helyzetének feltérképezése. Az automatizáció, robotizáció ugyanis a hazai SSC-kben is egyre nagyobb mértékben teret nyer, átalakítva ezzel az emberi munkaerő által végzett folyamatokat, tevékenységeket, új kihívások elé állítva a munkavállalókat is. A folyamat eredményeként bizonyos munkakörök megszűnnek, újak keletkeznek, ezáltal másfajta készségek, képességek kerülnek előtérbe. Minderre az oktatásnak is reagálnia kell. Nemzetközi és hazai felmérésekre, illetve hazai SSC-k tapasztalataira alapozva a cikk kitér arra is, hogy a felsőoktatásban milyen változásra van szükség ahhoz, hogy fel tudjuk készíteni a hallgatókat a munkaerőpiac megváltozó elvárásaira.
ABSTRACT
Due to the technological development, the applications and solutions that trigger live work are becoming more and more widespread not only in the industry, but also in the field of services. The article focuses on shared service centers (SSCs) and analyzes the opportunities and labor market impacts of robotic process automation (RPA) in this sector. The analysis starts from a broader international environment, but its primary goal is to have an insight in the situation of the Hungarian sector. Automation and robotization are getting more and more important in Hungarian SSCs as well, transforming the processes and activities performed by the human workforce, and make to employees to face new challenges. As a result of the RPA process, certain jobs will be eliminated, new ones will be created, other skills and abilities are needed. Education must also respond to all this. Based on international and domestic surveys and the experience of domestic SSCs, the article also looks at changes needed in higher education in order to prepare students for the changing expectations of the labor market.