Hírek
Marketing: a gazdasági önindító
Írta: Dr. Deés Szilvia
Olvasási idő: kb. 3 perc
10 évvel ezelőtt válságban volt a magyar gazdaság. A Dunától nyugatra, annak is az északi részén különösen, hiszen ahol élénk a gazdaság, ott a válság is élesebben, fájóbban jelentkezik. De tanultunk az akkori kudarcokból? Vajon elkezdtünk a 10 év alatt (máshogy) gondolkodni a marketingről? Érdemes volt annak a sok száz marketingesnek az erőfeszítése, akik „békeidőben” azon dolgoztak, hogy a vállalkozók megértsék: szükségük van rájuk!?
Ezt az ajánlatkérést néhány napja olvastam egy marketinges csoportban:
„Célunk, a vállalkozásunk regionális jelenlétének és aktivitásának növelése Dél és Közép-Magyarországon. Továbbá az értékesítő/üzletkötő kolléga munkájának, megfelelő marketing eszközökkel való támogatása, hosszútávú marketing stratégia meghatározása és megvalósítása.”
Azt hiszem a cégvezető elismerést érdemel: (akár tudatosan, akár ösztönösen) nagyon jól látja, érzi, hogy mire kell most használni a marketinget!
#értékesítéstámogatás
A marketing egyik feladata mindig is az volt, hogy támogassa az értékesítést. Legtöbbször mégis azt tapasztaljuk, hogy a marketinges és a sales csapat nemhogy nem együtt, de sokszor egymás ellen dolgozik. Általános vélemény sajnos az is a vállalkozók – és még inkább a sale-vezetők körében – hogy a marketing csak hátráltatja őket a munkában. Márpedig egy átgondolt stratégia mentén való támogatás minden, csak nem gát.
A mai helyzetben pedig a marketing egyik legfontosabb, – ha nem A LEGFONTOSABB – feladata, hogy az értékesítés mögé állva, azt segítve rövidtávon életben tartsa a vállalkozásokat, és ezzel életben tartsa a gazdaságot is!
#hosszútávútervezés
Azok a cégek, akik a korábbi konjunktúra idején gondoltak a fejlesztésre, halmoztak fel tartalékokat, csak éppen a piac élénkülése és a munkaerőhiány miatt nem volt idejük és kapacitásuk a hosszú távú fejlesztéseket elvégezni, nos ők ezt az értékesítéstámogatást a jelenlegi időszakban még okosan ki tudják egészíteni hosszútávú, előremutató előnyökkel is. Amellett, hogy behozzák lemaradásaikat előre tekintenek: terveznek (újraterveznek), fejlesztenek (weboldalt, vevőkezelő rendszert, információs rendszereket, arculatot…) és tanulnak. Saját és mások kudarcaiból. Mert aki ma bevállalja ezt a többlet terhet, az szinte biztosan előnnyel fog indulni a gazdaság és a piac újraéledésekor!
A kormány a koronavírus-járvány okozta gazdasági krízis kezelése érdekében számos intézkedést hozott. Ezek között szerepel a médiaipar, mint kiemelt ágazat támogatása is, egészen pontosan „a film, video, televízióműsor gyártása, hangfelvétel-kiadás, konferencia, kereskedelmi bemutató szervezése, napilapkiadás, folyóirat, időszaki kiadvány kiadása, és a műsorösszeállítás, műsorszolgáltatás” (47/2020. (III. 18.) Kormányrendelet) Azoknak az iparágnak a támogatása, amelyek egy kampány során annak legutolsó láncszemét jelentik: a gyártást. De ha mindezt nem előzi meg a kutatás, a tervezés, a koncepció és a kreatív, akkor abból hogyan fognak a vállalkozások, ügynökségek médiát vásárolni és tartalmat gyártatni?
A marketingszakma szerepe a jelenlegi helyzetben kulcsfontosságú: azáltal, hogy az értékesítés támogatásával motorizálja a magyar gazdaságot, enyhíti a káros gazdasági hatásokat, (pl. információt szolgáltat a fogyasztói viselkedésről). Minden vállalkozó a saját szűken vett iparága, piaca kihívásaival szembesül, a marketingszakma azonban iparágtól függetlenül képes segíteni.
#eszközrendszer #marketingmix
Persze átalakulnak a hangsúlyok, hiszen a promóciós kampányok és ár-akciók (Promotion/Communication, Price/Cost – hogy beazonosítsuk az eszközöket a McCarthy féle 4 P alapján is) helyett a nagy kihívás most a megfelelő mennyiségű áru eljuttatása a fogyasztókhoz, pl. egy élelmiszeráruház esetében, vagy az online vásárlás, fizetés és kiszállítás bevezetése (Place/Convenience). A homeoffice miatt új kihívások előtt áll az employer branding: hogyan motiválják az otthonról dolgozókat?
Nem utolsó sorban pedig ott a marketingbüdzsé. Sokak esetében a marketingköltségek áldozatul esnek a likviditásnak, még az előre látóbbak inkább
- átcsoportosítanak (például a rendezvényekre szánt összegeket online és marketingre),
- átütemeznek (számítva arra, hogy újraindításkor óriási lesz a reklámzaj, többe fog kerülni a megjelenés),
- a még okosabbak pedig átterveznek: amíg a versenytársak sebeiket nyalogatják, ők erősitik a content marketingjüket és a CSR eszközeihez nyúlnak pl. egy adomány gyűjtés szervezésével, hogy bizalmat és engagementet építsenek ki addigra mire a piacaik újra indulnak, nem kis előnyt szerezve ezzel a versenytársak előtt.
#felelősség
A szakma felelőssége tehát óriási: a szoros értelemben vett marketingmunkán, egy-egy iparágban működő vállalkozás támogatásán túl a gazdaság újraindításában, motorizálásban és a munkahelyek megóvásában is!