Már elérhetőek államilag támogatott helyek nem csak mesterképzéseken, hanem nappali tagozatos, alapképzési szakokon is!

Hírek

Előszó a hallgatói cikkekhez. Az SSC specializáció értékelése röviden, a számok alapján

Írta: Juhász Krisztina, PhD, főiskolai tanár, az SSC specializáció vezetője

Megjelent a 2020. augusztusi Acta Periodica 20. kötetében (ISSN: 2063-501X) az Edutus Egyetem kiadásában a 168-170. oldalon. DOI 10.47273/AP.2020.20.168-170 

 

Az Edutus Egyetem az SSC[1] specializációt 2015. februárban indította el, akkor az országban egyedülállóként.  A képzés létrehozásának ötlete alapvetően a munkaerőpiaci igényeket vette alapul. Akkoriban az SSC szektor hazánkban már mintegy 40 ezer főt foglalkoztatott, folyamatosan nőtt a Magyarországra, elsődlegesen Budapestre települő központok száma. A HOA (Hungarian Service & Outsourcing Association) 2015-ös felmérésben[2] résztvevő hazai SSC-k éves szinten mintegy 10%-os bővülést jeleztek, vagyis éves szinten legalább kétezer új munkahely létrehozásával lehetett számolni. Ma már látjuk, hogy ezek az elvárások nem voltak túlzóak.  Az ágazatban foglalkoztatottak száma már 2019-ben meghaladta az 55 ezer főt.[3] E dinamikus növekedésben mindvégig kulcskérdés volt és továbbra is az marad a megfelelően képzett (nyelvi, szakmai és soft skilleket tekintve is) munkaerő biztosítása, ami egyre nagyobb munkaerőpiaci kihívást jelent.

Ezt a piaci szükségletet érzékelte az Edutus Egyetem és kezdett bele egy olyan képzés kialakításába, ami kifejezetten a szektorban működő cégek igényeit alapul véve állította össze a képzés anyagát. Célunk mindvégig az volt, hogy a végzett hallgatók használható, gyakorlati, releváns ismeretekre és készségekre tegyenek szert, melyek megfelelő alapot jelentenek az SSC-ben történő munkavégzéshez. Ezt a célt szem előtt tartva, már a képzés megtervezésében is több céggel (pl. BT, TCS, Viacom) működtünk együtt és állítottuk össze nemcsak a tantárgyak körét, hanem azok tematikáit is.  SSC specializációt a Gazdálkodási és menedzsment valamint a Nemzetközi gazdálkodás szakos hallgatók választhatnak, a BSc képzés IV. félévétől hat specializációs tárgy keretén belül sajátítanak el kifejezetten az SSC szektorban történő munkavállalás során hasznosítható ismereteket, készségeket. Az alapozó, a szektor jellemzőit általánosságban elemző tárgy (Nemzetközi vállalati működés) mellett a képzés során a hallgatók kommunikáció, IT, számvitel témaköréhez köthető készségekkel, ismeretekkel gyarapodnak, míg az SSC projektmunka tárgy keretén belül egy hazai SSC konkrét projektén dolgoznak a hallgatók.

Az elmúlt mintegy öt évben az Edutus Egyetem SSC képzése számokban is kifejezhető eredményeket ért el.  Eddig több mint 60 hallgató választotta ezt a specializációt, a kezdeti éveket követően stabilizálódni látszik az arány: évről-évre  az összes érintett 30-40%-a választja ezt a képzést. Az utóbbi években már közülük (a hallgatók szóbeli visszajelzési alapján) többen kifejezetten az SSC képzés miatt jelentkeztek az Edutus Egyetemre. Általában érvényes, hogy a hallgatók elégedettek a specializációval. Az Oktatók hallgatói véleményezése alapján[4]  átlag (4,7) feletti értékelést kapott, így kimagasló elégedettséget tükröz az Adatbázis menedzsment (5), a Nemzetközi számvitel (4,9) és az SSC projektmunka (4,) tárgyak esetében. Ehhez képest a Vállalatirányítási  információs rendszerek (ERP) tárgy megítélése (3,3) messze a legrosszabb. Ennek oka lehet,  hogy a tárgynak hiányzik a stabil, belső oktatója, így évről-évre óraadók tanítják, ráadásul e kollégák köre sem állandó. Ez azért is kritikus, mert a szektorban történő munkavégzés során a hallgatók biztosan használni fognak valamilyen (legnagyobb valószínűséggel SAP vagy Oracle) rendszert. A szektorra jellemző trendnek megfelelően egyre nagyobb hozzáadott értékű, komplex feladatokat végeznek a hazai SSC-k is, mely tovább erősíti az ERP rendszerek ismeretének szükségességét. Éppen ezért az oktatásunkban hangsúlyosan kell kezelni az ERP rendszerek minőségi oktatását. Ezt, illetve a hallgatói létszám további növelését tekintem a specializáció előtt álló legfontosabb kihívásnak.

Több publikáció igazolja az oktatók vonatkozó tudományos tevékenységét is, de emellett kiemelkedően fontos a képzés gyakorlati irányú elkötelezettsége. Ezt bizonyítja, hogy 2015 februárjától kezdve 8 cégtől 14 vendég előadó tartott órát a képzés keretein belül, 7 cégnél vehettek részt a hallgatóink Nyílt napon, ezek többségében kifejezetten az Edutus Egyetem hallgatói számára szervezett rendezvények voltak. Hallgatóink 5 különböző céges projekten dolgoztak eddig. A specializáción 2020 júliusáig bezárólag 26 hallgató tett záróvizsgát, közülük 18-an rendelkeztek az oklevelük megszerzéséhez szükséges (szaktól függően egy vagy két) nyelvvizsgával. Ez utóbbi kiemelkedően jó aránynak számít, de nem meglepő, hiszen a szektorban a munkavégzés elsődleges nyelve az angol, így a képzés angol nyelven kerül meghirdetésre.

Véleményem szerint a képzés eredményessége, illetve annak színvonala elsődlegesen a hallgatók szakdolgozatain mérhető. Az elmúlt években több olyan színvonalas szakdolgozat született, mely a hazai, illetve a nemzetközi SSC szektor egy-egy releváns témakörét taglalja.  Úgy ítéltük meg, hogy ezek közül több olyan minőséget képvisel, melyeket büszkén publikálhatunk egyetemünk folyóiratában. E dolgozatokból következik most egy válogatás: két munka a magyar SSC szektor átfogó helyzetét elemzi, választ keresve az ágazat előtt kihívásokra. A harmadik dolgozat pedig egy kreatív, egyedi elképzelés a szektor ismertségének növelésére.

Végezetül köszönettel tartozom valamennyi hallgatónk számára, akik az SSC specializációt választották, különös tekintettel Pusztai Patriknak és Visontai Lucának, akik cikkét a következőkben olvashatják. Szintén köszönöm Békefi Andrea és Barta Marianna munkáját, akik a fenti adatokat rendelkezésemre bocsátották!

[1] Shared Service Center, magyarra leginkább „Szolgáltató központ”-ként szokás fordítani. E központok lényege leegyszerűsítve az, hogy a globális cégek szolgálatatásaikat (pl. Pénzügy, IT, HR, Logisztika, Beszerzés, stb) világszinten néhány központba szervezve végzik és e központokból látják el hozzájuk tartozó régiókat.

[2] HOA SSC Benchmark Survey Hungary 2015. http://hoa.hu/files/shares/SSC-Benchmark_Survey_2015.pdf

[3] Business Services Hungary 2019. http://hoa.hu/files/shares/HOA-HIPA_BSS%20Survey_2019.pdf

[4]  2015-16. tanév 2. félévétől kezdve 2018-19. 2. félévéig bezárólag valamennyi, az SSC specializáció tárgyára kitöltött kérdőív adatai alapján.  Az adatok az összes tanév alapján számolt, a tárgyakra vonatkozó átlag értékek. Az adatokat a Minőségirányítási Iroda bocsátotta rendelkezésemre.

Tovább a teljes cikkhez Tovább a teljes kötethez
Oldalunk cookie-kat („sütiket”) használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat.
További információ itt.
Elfogadom


Hallgatói felület Oktatói felület

Duális képzések

A duális képzési forma olyan, a felsőoktatás és a gazdasági szereplők együttműködésével megvalósuló speciális gyakorlatorientált felsőoktatási képzés, melynek során a hallgatók már képzési idejük alatt közvetlenül megismerhetik a munka világát, részesévé válhatnak a munkafolyamatoknak, valamint a hagyományos képzésekhez képest jóval több időt tölthetnek a szakmai kompetenciák gyakorlásával.

Bővebben